9 клас Історія України. Тести

субота

КУЗЬМА СКРЯБІН - МУЗИКАНТ, ЯКИЙ ЗНАВ СПРАВЖНЮ ЦІННІСТЬ НЕЗАЛЕЖНОСТІ УКРАЇНИ


Вже втретє Черкащина зустріла цвіт української молоді, майбутніх істориків і політологів з 14 областей України. Саме для цих унікальних дітей, які присвячують своє життя дослідженню історії рідного краю і зокрема становленню української державності Черкаський обласний Центр туризму, краєзнавства і екскурсій учнівської молоді Черкаської обласної ради, щорічно проводить Всеукраїнську історико-краєзнавчу конференцію учнівської молоді «Державотворчі процеси в Україні: через віки у ХХІ століття». Не дивно, що цей захід організовують саме на землі, яка народила просвітника українського народу – Тараса Шевченка та виростила засновника козацької держави – Богдана Хмельницького. Саме тут братами Чучупаками організована Холодноярська республіка та Юрій Горліс-Горський написав «Біблію» сучасності – роман «Холодний Яр». Співорганізаторами цього визначного для сучасності заходу виступили Український державний центр туризму і краєзнавства учнівської молоді, управління освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації та Черкаський Національний університет ім. Б. Хмельницького.


Дуже приємно що тези науково-дослідницької  роботи про Андрія Кузьменка, лідера гурту «Скрябін» укладено до збірника ІІІ Всеукраїнської історико-краєзнавчої конференції учнівської молоді «Державотворчі процеси в Україні: через віки у ХХІ століття»

Значення музиканта для України і українців важко переоцінити. У суспільстві він був революціонером, який вказував українцям на їхні недоліки. За допомогою епатажних проектів Кузьменко демонстрував вади, які є в українському суспільстві. Свого часу він висміяв горезвісний "гламур", заспівав про "хлопців-олігархів", допоміг з'явитися таким проектам, як група "Пающіє труси" та колектив Dzidzio.
Громадська діяльність Кузьменка також визначна. В рамках виборчої кампанії 2002 року він підтримував альянс "Команда озимого покоління" - проект, де головна ставка робилася на нових людей. У результаті політсилу на виборах підтримало близько 2 відсотків виборців, тобто менше необхідного для представництва в парламенті мінімуму. Для "Скрябіна" та виборча кампанія завершилася випущеним альбомом під назвою "Озимі люди".
Вибори 2004 року для Кузьменка виявилися набагато більш скандальними. Оскільки музикант був зв'язаний контрактом з телеканалом "Інтер", він брав участь у гастрольному турі на підтримку Віктора Януковича. Велика частина громадян цей хід Кузьми не схвалила, по Україні прокотилася хвиля акцій невдоволення, в рамках якої активісти спалювали опудало музиканта, топтали прямо біля магазинів придбані диски, записували ролики, в яких говорили чимало образливих слів.
Реакція громадськості, з одного боку, стала для музиканта явищем неприємним, з іншого - продемонструвала значення його особистості для українців. Справа в тому, що з усіх музикантів, що брали участь в акціях підтримки кандидата Януковича, найбільш різка критика була озвучена саме на адресу Кузьми.
Та обставина, що в київській квартирі Кузьми протягом усього часу протестів ночували активісти Помаранчевої революції, а сам він був зв'язаний умовами контракту, не допомогло стримати запал критикуючих. Тоді музикант зробив для себе висновок про те, що не має права нести людям ідеї, які сам не підтримує, але з приводу критики дуже переживав. В альбом "Танго", що вийшов у 2005 році, включена пісня "Люди, як кораблі", на початку тексту якої є і реакція на критику..
Особливою була любов Кузьми до України. Фальш і брехню він сприймав як прояв нелюбові до батьківщини і ставився до цих рис населення дуже негативно. Відвертий по життю музикант був упевнений, що кожному під силу любити Україну, а почати можна зі свого робочого місця - наприклад, просто не красти.
Проекти Кузьми, які спочатку шокували громадськість, дозволяли українцям подивитися на себе з незвичного ракурсу. Розповівши слухачам в першій відомій пісні "Танець пінгвіна" про неприязнь до людей, які мало думають, музикант допомагав суспільству побачити свої вади - від прагнення сховати під дорогою майкою гниле нутро і до особливостей манери водіння, властивої водіям громадського транспорту.
По-своєму, особливо критикував музикант український політикум. Знайомі Андрія розповідають, що в останній період свого життя він перестав побоюватися і почав різко і прямо критикувати керівництво країни. В результаті з'явилися кілька пісень, в яких кожне слово ніби просякнуте болем мільйонів людей - друге життя отримала композиція "Тепла зима", написані "Історія", "Сука війна" і "Лист до президентів".
Текст останньої із зазначених пісень активно поширювався користувачами соцмереж, як і відеоролики з розгромною критикою українських доріг і останнім інтерв'ю музиканта. Крилатими стали вже вирази Кузьменка, пов'язані з війною на Донбасі. Однією з версій смерті Кузьми є його усунення з дороги політичними елітами як раз за критику. Офіційна версія слідства цю гіпотезу спростовує.
Примітно, що в 2004 році, під час Помаранчевої революції, Кузьма зі скепсисом ставився до майбутнього поліпшення, яке багато українців пов'язували з приходом до влади Віктора Ющенка. Коментуючи події Революції гідності, він розповідав, що не довіряє ані владі, ані опозиції. Пісню "Історія", присвячену подіям в Україні, сам музикант називав криком душі і стверджував, що краще б подібних пісень у нього зовсім не було.
Слід зазначити, що критику, яку озвучував Кузьма, легко зрозуміти. Він виступав у населених пунктах по всій Україні, музикант бачив ситуацію в країні своїми очима. Українці слухали Кузьму, Кузьма, у свою чергу, чув українців. Тому й критика його не була голослівним популізмом, походила з самих низів, про які вище керівництво уявлення не мало.
Дуже негативно ставився музикант до війни на Донбасі. У перший аудіоальбом гурту "Скрябін" увійшла пісня "Годинник", в якій дохідливо викладена примітивна сутність війни як протиборства між "квадратними" і "круглими". Більш ніж через 16 років після виходу пісні на Донбасі раптом під загрозою опинилися російськомовні громадяни.
Комунікабельний Кузьменко мав можливість знати про відчуття щодо того, що відбувається на Донбасі. У своїх знайомих з політичних кіл особливого хвилювання він не побачив, що сильно шокувало музиканта. Кузьма не розумів, чому політики не роблять все можливе для зупинки кровопролиття.
Тільки після смерті музиканта українська громадськість змогла дізнатися про ще одну грань чудової людини, якою був Кузьма. Справа в тому, що за життя музикант не дозволяв знайомим виносити в публічний простір інформацію про участь його в благодійних акціях. Кузьменко відвідував дитячі будинки, привозив дітям подарунки, після початку військових дій на Донбасі надавав допомогу українській армії.
Ритм життя музиканта був досить напруженим, у ньому були присутні постійні концерти, поїздки, зйомки для телепрограм і літературна діяльність. Кузьма говорив, що іншого життя для себе не представляє. Для багатьох українців сам Кузьменко був втіленням слова "життя".
Шанувальник панк-року і людина, весела по життю, Кузьма проте вкладав у свої пісні глибокий, місцями навіть філософський зміст. Приміром, з його творчості слухач може дізнатися про наступні факти і цікаві моменти:
приналежність до Європи не вирішує проблем з головою (пісня "Бультер'єр"); про старих друзів забувати не можна, вони поруч і в горі, і в радості ("Старі фотографії"); людина, як і корабель, пливе, доки несе хвиля, і глибока вода є ("Люди, як кораблі"); щоб знову було добре, необхідно якийсь час тужити ("Сумно"); покохати треба раз і назавжди, оскільки крила і можливість відірватися від землі людині даються тільки раз ("Люби до смерті"); місця, де людина бігала маленькою, і є її будинком ("Шукав свій ​​дім"); час лікує, але дні йдуть безповоротно ("Ніжно, не ніжно"); життя красиве, коли різнобарвнае, в гіршому випадку ситуацію можна виправити фарбами ("Кольорова"); життя може бути подібне до мінного поля, коли навколо тільки чужі, тому на допомогу ззовні розраховувати особливо не варто ("Озимі люди"); сліпа не тільки любов, але й закохана людина, що стоїть на краю прірви ("Падай"); любов не продається, вона вибирає сама, і слава Богу ("Любов"); кожен нетверезий водій рано чи пізно знайде свою березу, хоч п'яній людині море по коліно, але автомобіль не плаває ("Не будь рагульомі, не пий за рульом"); наш світ не найкращий, але іншого у нас немає ("Той прикрий світ"); ніщо не вічне, тим паче кохання ("Квінти").

1 коментар: